ackumulerad utdelning och tankar kring utdelningar.

Vissa bloggar anser att ackumulerad utdelning är ett riktigt dåligt nyckeltal. Jag tycker dock tvärt om. Det är motivationshöjande att se hur mycket man fått "gratis".

Jag passerade nyligen en gräns, nämligen 10 000 sek i ackumulerad utdelning sen starten 2012. Betänkt då att jag varit student och knappt sparat något under dessa år. Jag tror att nå nästa 10 000 kommer gå mycket snabbare beroende på min sparkvot- såklart.

10 000 sek i ackumulerad utdelning. Nybörjarmisstagen är borta och nu kan jag skynda på för att nå 20 000 sek.  

Vad är då 10 000 i utdelning? Min favoritblogg - https://frihetsmaskinen.blogspot.com/  hade en gång ett inlägg om vad en dag i frihet i kostar , en dag i frihet kostar ca 10 000.  Mitt små (med betoning på små) sparande har alltså genom utdelning gett mig ytterligare en dag till i frihet.



Årets totala utdelning förväntas nå upp i ca 3000 kr vilket är ett rekord för mig.  Jag längtar till det året jag når upp till 8760 kr på ett år.  Anledningen till detta är det skulle kännas mycket bra att ha en krona i "timlön"  året om oavsett vad man gör. En annan anledning är att det är nära 10 000 kr, alltså att varje dag ger ytterligare en dag i frihet.Slutligen har jag läst att svenskars snittsparande är ca 7000 kr. Det innebär att det passiva sparande skulle vara över vad en medelsvenssons sparande.

Snart lön.  Då ökar jag i Resurs, Scandic och SHB.

Vad köper ni?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nytt rekord i pekuinära tal.

Lite mer än en månads utveckling

Kul med uppgång - börjar köra lite fonder.