Bostadskris eller inte? En spekulants tankar

Jag letar boende, ett eget boende som ägs av mig genom delägarskap genom en förening, en bostadsrätt alltså.

Jag bor för närvarande i en hyresrätt och det är den dyraste formen av boende. 7000 kr betalar jag för att bo i en äldre lägenhet i  en av Sveriges större städer. I den staden jag bor i finns det ganska många billiga lägenheter om man jämför med andra större städer i Sverige.

Då jag är någorlunda ekonomiskt sinnad letar jag en bostad för att kunna sänka mina månadskostnader, trivas bättre med mitt boende och och få möjlighet att påverka min omgivning.

Därför knarkar jag Hemnet förnärvarande för att hitta lägenheter och föreningar som uppfyller mina kriterier, vilka är ganska hårt satta.

När jag sitter och räknar på årsredovisningarna och tar fram nyckeltal inser jag att vi sitter på en riktig krasch ifall räntan går upp mycket.  Många föreningar har alldeles för lågt underhåll och är underfinansierade för verksamheten som bedrivs. Detta påpekas gång på gång men speklulanterna verkar enbart titta på om köket/badrummet är renoverat osv. Något av de värsta man kan göra i dagsläget är att köpa nyproduktion då man får en "ny förening" utan några större tillgångar. Snabbt kan avgiften höjas.

Det är detta som kommer hända när räntan höjs. avgifter höjs:  folk kan låna mindre då både avgifterna ger en högre kostnad på totalen dessutom ökar ens egna lånekostnader.

Samtidigt märker jag en återhållsamhet på marknaden. Lägenheter ligger ute för försäljning länge och säljare får gå ner i pris.

Därför har jag, likt när man köper aktier, ett dilemma.  Det handlar om att timea marknaden.  Är det värt att köpa lägenhet (en bra lägenhet i en bra förening till ett bra pris) i detta lågränteläge med prisjustering. Eller väntar mörkare tider?

Ska min krigskassa för bostadsköp (300 k lite drygt) läggas någon annanstans?

Mycket svåra val.
Jag återkommer när jag bestämt mig.

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nytt rekord i pekuinära tal.

Lite mer än en månads utveckling

Kul med uppgång - börjar köra lite fonder.