Fortsatt hög sparkvot tillbakablick över året som gått.

Då var det dags att summera året.
Några sammanfattande meningar om året.

-Det bästa börsåret någonsin i min sparkarriär sett till procentuell utveckling
- Nått över 100 000 kronor i rena aktieinvesteringar. ( 133 000 verkar det landa på)
- Fått över 4000 kronor i utdelning på ovan nämnda aktieinvesteringar. (verkar landat på 4 531 sek)
- Jag har något sånär hållit min höga sparkvot på 20%.
-Optimerat mitt pensionskapital genom att göra aktiva val
- Det bästa inkomståret avseende tjänst. 
- Gått ur svenska kyrkan vilket jag bloggat om tidigare vilket kommer leda till några tusenlappar extra nsäta år.
- slutade snusa i februari vilket lett till bättre livskvalité och märks på sparkvoten.


Under nästa år om börsen håller i sig och månadsparandet fortsätter kommer jag nå en halv miljon ( i skrivande stund med en börsdag kvar: 459 000 kronor) i samlat sparande (bufferkonton, fonder och aktierna) under kommande år. Räknas även pensionsbesparingarna in är jag redan framme på en halv miljon. Vissa sparbloggare räknar med denna summa, jag tycker det är lite fusk om man inte är i ålder att ta ut dem.
Det betyder att jag är halvvägs till att bli miljonär igen.  Jag har varit miljonär under några månader förut.  Efter en lyckad fastighetsaffär i samband med ett realtionsuppbrott så fick jag in vinsten innan skatt plus det som skulle delas i det tidigare förhållandet. Därmed var jag miljonär under någon månad.
Detta kan man inte räkna egentligen heller men det är en kul lek med ord, att vara miljonär.


Årets julbonus kom ut på kontot men en julresa brändes en stor del av denna bonus bort just detta år. Det var dock planerat innan jag fick veta att vi skulle få julbonus. Trots detta hamnar jag på en sparkvot på ca 20% för december månad.

Mina mål inför nästa år är:
  • Komma upp 7500 i utdelningar är ett realistiskt mål.  Önskedröm är komma upp i 9000 vilket för mig är en symbolisk summa. Dels för jag då skulle dubbla det jag idag har. Dels för att det mostvarar vad jag hade som student en månad.  Det motsvarar även ungefär mina fasta levnadsomkostnader för en månad (här finns optimeringsmöjligheter) 
  • Vara lite mer offensiv, många gånger ligger mina pengar på ett lågräntekonto för länge och jag har missat mycket avkastning. Därför ska en summa sättas in fonder i väntan på att hitta köpvärda aktier.
Gott nytt på er 2 läsare som verkar frekventera min dåliga blogg=)




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nytt rekord i pekuinära tal.

Lite mer än en månads utveckling

Kul med uppgång - börjar köra lite fonder.