Uppköp och nytt in i portföljen.

Corona-kris, sitta still i båten, inte dras med, detta var tiden jag väntat på.

Har tagit in Fenix outdoor, Bravida, Thule och Vinci i portföljen under corona-krisen.
Vinci är ett bolag jag kollat på i flera år då jag varit bekant med deras svenska företag förr i tiden. Jag har även ägt ett av deras nuvarande företag- Infratek.  Välskött bolag med en stabil affär. Extra krydda då det är en fransk aktie. Aktien blev "populär" i sverige efter chansar mest som bor nere i Frankrike köpte 100 aktier. Jag gick nog in som ägare nummer 100 på Avanza.

Infratek när jag ägde den köptes upp. Det var mitt första uppköp jag varit med om.
Sedan tidigare har jag även varit med om när Radisson köptes upp. En mycket lyckad affär för mig. Nu har mitt tredje uppköp från börsen initieras. Mina små poster i MVV Energie, ett tyskt energibolag. Avkastning som avkastning.

Utgifter har kapats under corona och jag ser positivt på framtiden. Allt som köps i dag kommer förhoppningsvis rendera fina vinster om några år när corona lagt sig.

Portföljens värde har dock tagit sig en rejäl törn. Men det är inga pengar jag inte har råd att förlora. 
Jag börjar dock tvivla lite på utdelningsstrategin.Inte pga corona men det jag ser nu är att rena värde aktier är de som står sig bäst i dessa kristider och dessa avkastar mer vid normala tider. Kanske är det dags att omvärdera sin strategi.

Förövrigt är jag glad att jag inte som många andra utdelningsinvesterare är tung i fastighetsaktier.
Min tro är att dessa kommer få det mycket svårare post-corona. Restauranger kommer ha gått i KK, storföretag kommer inse att hemjobb fungerar bättre för många tjänstemän. Jag har helt enkelt svårt att se hur de galna hyrorna på lokaler ska kunna bestå. Dock säljer jag inte mitt lilla innehav i Castellum.

Återhämtningen från botten har ändå gjort att jag troligtvis kan nå mitt 500 k mål till årskiftet om inga större ras sker igen.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nytt rekord i pekuinära tal.

Lite mer än en månads utveckling

Kul med uppgång - börjar köra lite fonder.